وب سایت ع . ا. بسطامی

وب سایت  ع . ا. بسطامی
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

مسلمانی به سیاق مسلمانان ژوهانسبورگ

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸ ق.ظ

هویت اسلامی یک شهر و دیار ، تنها معماری و نقشه شهری آن، مانند بنای مسجد در ورودی و خروجی شهر و اینکه هر محله ی دارای مسجد باشد و یا از مساجد آن اذان پخش شود و ... نیست که البته همه اینها لازم و بدیهی است اما مهمتر از آن، رسوخ فرهنگ اسلامی و علایق دینی در باور مردمانی است که در این شهرها زندگی می کنند و بروز و نمود این باور در رفتار و کردار این مردمان است. چرا که روی سخن دین با جان انسانها است و اگر جان دگرگون شود، جهان هم دگرگون میشود و چون  اینگونه شد آنگاه همین مومنان در هر جایی که زندگی کنند فرهنگ آنجا را به شکل باور خود در می آورند. غرض از ذکر این مقدمه کوتاه ، مطلبی است که در ادامه می آید:
در یکی از برنامه های شبکه اول سیما ، مهمان برنامه  "حجت الاسلام حسینی" مسئول نمایندگی مرکز جهانی ارتباطات اسلامی در شهر ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی بود. ایشان در بیان وضعیت فرهنگی و اجتماعی مسلمان این منطقه نکته ی بیان کردند که در مقایسه با کشور خودمان قابل تأمل است . سخن ایشان این بود که " رغبت و علاقه مردم به مسجد چنان است که در این مناطق ، خانه هایی که در نزدیک مساجد قرار دارند قیمتشان گران تر از دیگر خانه هاست و وقتی کسی برای خرید یا اجاره به بنگاه های املاک مراجعه می کند متصدیان بنگاهها ، نزدیکی یک منزل به مسجد محله را به عنوان یک امتیاز حساب می کنند" .
حقیقت آن است که انس و ارتباط با مسجد، یکی از شاخص های مسلمانی است و در فرهنگ دینی هم مورد تأکید قرار گرفته است . نقل است روزی پیامبر(ص) آنقدر درباره منزلت مسجد و
فضیلت اقامه نماز جماعت در آن بیان فرمودند که شخص نابینایی به ایشان مراجعه کرد و بیان داشت با این وضعیت نابینایی که من دارم  چگونه می توانم در مسجد حضور یابیم ، پیامبر(ص) به ایشان توصیه فرمود ریسمانی را از درب منزلت تا مسجد بکش و وصل به دیوار مسجد کن و با حرکت در امتداد این ریسمان بین مسجد و منزل تردد کن. در این حکایت، پیامبر(ص) به این شخص نابینا نفرمود شما بخاطر مشکلی که دارید معذورید و لازم نیست نماز را به جماعت مسجد برگزار کنید بلکه به ایشان راه حل ارائه فرمودند . و این یعنی جایگاه مسجد و جماعت می بایست در بین مسلمانان چگونه باشد . چیزی شبیه آنچه که در میان مسلمانان ژوهانسبورگ در جریان است

حال از این زاویه نگاهی داشته باشیم به آنچه که در میان ما می گذرد ...! نمی گوییم از مسجد بیزاریم اما آن رغبتی که نشان دهنده هویت مسلمانی است با آن کیفیتی که بیان شد خیلی فاصله دارد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۴۸
ع . ا . بسطامی

بعثت پیام آور زیبایی ها

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴ ق.ظ

فرا رسیدن بعثت پیام آور مهر و زیبایی، همانکه رحمتش عالمگیر است و نامش جاودان به همه عالمیان مبارک باد

یکی از زیباترین شعرها در وصف پیامبر (ص) غزلی است از حسین منزوی که به مناسبت سالروز بعثت آن پیامبر عزیز تقدیم میشود

.

ای برگزیده ی همه ی انتخاب ها

قرآن تو کتاب تمام کتاب ها

اندیشه ی تو تیشه به اصل بدی زده

ای ریشه ی همیشه ترین انقلاب ها

فخر فلک به توست که فانوس گشته بود

در کوچه های آمدنت آفتاب ها

سرمشق آسمان وزمینی که نام توست

برلوح شب نوشته به خط شهاب ها

من تکیه کرده ام به نو وپایمردیت

در روز چون وچندو چه ،روز حساب ها

سرگشته در مضایق  وصف تو مانده ام

چندان که داده ام به سخن آب وتاب ها

خورشید مکه ،ماه مدینه ، رسول من

ای خاکسار مدحت تو بو تراب ها

شمع زبان بریده چه لافد ز آفتاب

گنگم که در هوای تو دیدست خواب ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۳۴
ع . ا . بسطامی